Waarom hebben zoveel mensen last van hun schouders en nek? (deel 1)

Waarom hebben zoveel mensen last van hun schouders en nek? (deel 1) 663 415 Vitaz-Fit

Wat we eigenlijk allemaal herkennen….. 


De stijve schouders, stramme nek, hoofdpijn of soms stekende pijn tussen de schouderbladen. Niet om het goed te praten, maar een groot deel van de Nederlanders heeft daar op regelmatige basis last van. Vraag het om je heen, je collega’s ook. Het heeft niet altijd te maken met werkhouding, maar omdat de meeste mensen een groot deel van de dag werken, is het wel eens een goed idee om toe te lichten hoe dat nou ontstaat en wat je daar tegen kan doen. Cognitie is daarbij de sleutel.

Spiervezels

Om te snappen wat er in het lichaam gebeurt is het zaak een klein stukje te weten over hoe het menselijk lichaam en in het bijzonder ons houdingsapparaat, werkt. Ik zal proberen het simpel houden.

Het menselijk lichaam bestaat uit biljoenen cellen. Elk van deze cellen is een op zichzelf levend onderdeel. De meesten hebben een celkern waardoor ze zich kunnen delen en vele eiwitten en vloeistoffen die ervoor zorgen dat wij leven, heel blijven en gerepareerd worden als we kapot gaan. Deze cellen moeten voorzien worden van voeding, anders gaan ze dood. De voeding van onze cellen bestaat uit zuurstof en de voedingsstoffen die wij als mensen nuttigen. Deze voedingsstoffen worden middels het bloed aangevoerd en in de cel vindt een micro-verbranding plaats. De uitscheidingsproducten daarvan zijn koolstofdioxide en afvalproducten. We ontdoen ons hiervan middels de ademhaling en ons grote uitscheidingssysteem. 

Onze spieren bestaat ook uit cellen. We noemen ze spiervezels. Het zijn langgerekte cellen die parallel langs elkaar in en uit elkaar glijden, waardoor een spier korter of langer wordt. We noemen dit beweging. Het zorgt ervoor dat elke beweging die wij willen maken in zekere mate uitgevoerd kan worden. 

Om die vezels ten opzichte van elkaar te laten bewegen is voeding en zuurstof nodig, wat wordt aangevoerd door het bloed. De mooie rode kleur van spieren is te wijten aan de intensieve doorbloeding die nodig is. 

Als de spiervezels niet voldoende vaak en krachtig langs elkaar op glijden, ofwel te weinig bewegen, worden de spiercellen onvoldoende voorzien van de producten die ze nodig hebben en kunnen ze ook hun verbrandingsproducten niet goed kwijt aan het bloed. Een van die afvalproducten die in de spier achterblijft is melkzuur en CO2.

Even een voorbeeld:

Neem een gewicht van ongeveer 2 kg in 1 hand. Ga rechtop staan en houdt het gewicht met gestrekte arm voor je uit in 90 graden zo lang mogelijk vast. 

Je zal merken dat, ondanks dat het gewicht niet extreem hoog is, je arm en schouder al vrij snel pijnlijk worden en gaat trillen. 

Door de statische houding en het gebrek aan beweging kunnen je spieren hun natuurlijke pompbeweging minder goed uitvoeren zoals hierboven beschreven. Afvalstoffen hopen zich op, er wordt onvoldoende voeding aangevoerd en je spieren gaan pijn doen. Het interessante is dat als je dat gewicht van 2 kg in elke willekeurige houding de hele dag in je hand moet houden, dat dat geen enkel probleem is. Het probleem zit hem in het gebrek aan beweging.

Terug naar ons dagelijks leven. Statische arbeid is dus een probleem voor onze spieren. Statische arbeid is het lang zonder beweging belasten van een spier. 

Laat dat nu net hetgene zijn dat we de hele dag doen, als wij achter ons bureau zitten, in de auto zitten, in vergadering zitten, op een wielrenfiets zitten etc etc.

Onze houding is een groot deel van de dag statisch. Het gewicht van 2 kg is in de praktijk het gewicht van je armen en je hoofd (beetje meer gewicht dus nog dan 2 kg). Toch houden we dit best lang vol zonder pijn en trillen. Dat komt omdat de houdingsspieren in onze rug en schouders beter belastbaar zijn tegen statische arbeid dan de bewegingsspieren van bijvoorbeeld onze biceps. Helaas is het niet oneindig. 

Als je maar lang genoeg wacht en je maar lang genoeg te lichaam de mogelijkheid ontneemt zijn natuurlijke pompfunctie uit te voeren gaat het gegarandeerd ergens een keer zeer doen.

Maakt het dan nog uit in welke houding je zit, staat of werkt? Nee, eigenlijk niet. Een keurig aangemeten ergonomische werkplek, is uiteraard een hele goede stap in de richting. Maar als je 8 uur lang die keurige houding aanneemt, heb je aan het eind van de dag gewoon pijn. Simpel.

Wat kan ik er tegen doen?

Als je goed begrepen hebt wat hierboven staat, dan is de oplossing voor die stijve en pijnlijke schouders niet zo heel moeilijk. Namelijk, zorg ervoor dat die spieren in functie blijven. Laat ze lekker pompen!

Voor iedereen die nu bang is dat ik je naar de sportschool stuur, geen zorg. Ondanks dat sporten heel goed voor je is voor souplesse, krachtig lichaam, verhoogde weerstand, ontspanning, vermindering stressoren, betere verbranding, sterker hart/long apparaat, algeheel welbevinden etc etc, heeft het betreft de bovengenoemde klachten niet persé toegevoegde waarde om elke dag te gaan sporten. JE ZIT NAMELIJK NOG STEEDS 8 UUR PER DAG STIL!

Daarom komt nu de gouden oplossing: micropauzes en bewegen……….. (zo jammer dat er geen quick-fix is…..)

Volgende blog meer.