Rugpijn, buikpijn, menstruatiepijn, groeipijn, maagpijn, diarree en pijn in de genitale zone, zelfbehandeling

Rugpijn, buikpijn, menstruatiepijn, groeipijn, maagpijn, diarree en pijn in de genitale zone, zelfbehandeling 2048 1366 Vitaz-Fit

Kijk eens naar de rode arceringen in onderstaande afbeelding, herkent u dit als plekken waar u ook pijn of tintelingen ervaart?

rectus-abdominus-mcburneys-point
Afbeelding: www.triggerpoints.net Owner: Lippincott Williams & Wilkins

External Oblique Abdominals, Lateral Abdominals

Bij uw rugpijn, buikpijn, menstruatiepijn, groeipijn, maagpijn, diarree en pijn in de genitale zone kunnen triggerpoints in de buikspieren en belangrijke rol spelen. De abdomen spelen een belangrijke rol bij het stabiliseren, draaien en buigen van de romp. Daarnaast zij het  uitademingspieren die de organen op de plek houden. De spieren raken vaak overbelast door aanhoudend hoesten en het disfunctioneren van andere spieren die de romp stabiel moeten houden. Er zijn een groot aantal diagnosen waarbij de abdomen een rol kunnen spelen zoals: maagzweer, galstenen, dikke darm ontsteking, liesbreuk en TLF-klachten.

Bepaalde houdingen of activiteiten kunnen deze triggerpoints doen ontstaan of verergeren. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Acute of chronische overbelasting
  • Viscerale aandoeningen (maagzweer, parasieten)
  • Trauma – operatie
  • Hoge ademhaling
  • Spanning bij de stoelgang
  • Beenlengteverschil

U kunt zelf ook wat doen.

 

Onderzoek

Kijk goed naar het kruisje in de tekening en ga in dit gebied met een balletje tegen de muur staan conform het plaatje en op zoek naar een triggerpoint.

U zoekt naar een elastiekje/snaartje in de spier, die wegschiet als u er dwars overheen gaat. Als u dit snaartje hebt gevonden, dan noemen we dat een triggerpoint stadium 1.

zlefbehandeling-psoas-lendenspier
Afbeelding: www.spierinzicht.nl                          Owner: Bonne Eigenhuis

Heeft u last van een STIJF gevoel in het buik of ruggebied, dan zoekt u in het snaartje verder naar een latent triggerpoint

We onderscheiden twee stadia:

  • Stadium 2: u voelt u pijn op de plek waar u drukt.
  • Stadium 3: u voelt uitstraling richting de schouder.

Heeft u PIJN in het buik of ruggebied, dan zoekt u verder naar een actief triggerpoint

Ook hier onderscheiden we 2 stadia:

  • Stadium 4: de druk levert een herkenbaar gevoel op in de schouder.
  • Stadium 5: u vindt meerdere Triggerpoints die herkenbaar en (zeer) gevoelig zijn.

 

Zelfbehandeling

Behandel het triggerpoint volgens de richtlijn

  • houd een druk aan waarbij u gewoon kunt blijven ademen;
  • de eventuele pijn moet prettig zijn, anders drukt u te hard!
  • pijn is fijn is geen goed uitgangspunt voor uw zelfbehandeling. Op een schaal van 1 tot 10 mag de druk of pijn maximaal een 7 zijn.
  • Maak een langzame strijking, van boven naar beneden;
  • Geef druk bij elke uitademing, laat de druk los bij inademing;
  • Beperk u behandeling tot 6 strijkingen per punt;
  • Behandel 1 tot 3 keer per dag.

In onderstaand filmpje kunt u nakijken hoe de behandeling uitgevoerd dient te worden. Ook wordt er uitgelegd hoe u na afloop kunt stretchen. Het is belangrijk om dit te doen.

 

Advies

  • Zorg ervoor dat u rechtop zit met eventueel een kussentje in de onderrug om de lumbale lordose te ondersteunen
  • Vermijdt het dragen van een strakke broek of riem
  • Vermijdt het overmatig doen van buikspieroefeningen, maar zorg wel voor sterke buikspieren
  • Laat aandoeningen aan de organen die een verhoogde spanning met zich meebrengen in de buikspieren adequaat behandelen
  • Zorg voor een stoel met een rugleuning (geen krukje)
  • Lach veel!! Lachen is een krachtige isometrische oefening voor de buikspieren

Komt u er niet helemaal uit of wilt u hulp bij deze spier, neemt u dan contact op middels het contactformulier.