Pijn rond de knieschijf, zelfbehandeling

Pijn rond de knieschijf, zelfbehandeling 500 573 Vitaz-Fit

Ervaart u pijn rond of net iets boven de knieschijf? Er zijn meerdere redenen aan te wijzen waardoor u deze klachten kunt hebben, maar het zou een probleem in de bovenbeen spier kunnen zijn.

Er kunnen diverse oorzaken aan ten grondslag liggen, enkele hiervan zijn:

  • Injecties in de spier (diabetici)
  • Na een fractuur of heupoperatie
  • Mank lopen

Herkent u (een van) onderstaande rode pijnregio’s?

Rectus Femoris

Pijn rond uw knieschijf kunnen worden veroorzaakt door triggerpoints in de quadriceps. Diagnosen die veel worden gesteld : Groeipijn, ligamentair letsel knie, meniscusletsel, jumpers knee, quadriceps femoris tendinitis, Chondromalacie patella, patellafemorale dysfunctie

U kunt zelf ook wat doen.

 

Onderzoek

Kijk goed naar het kruisje in de tekening en ga in dit gebied vanuit een zitpositie op de stoel met uw elleboog op zoek naar een triggerpoint. U zoekt naar een elastiekje/snaartje in de spier, die wegschiet als u er dwars overheen gaat. Als u dit snaartje hebt gevonden, dan noemen we dat een triggerpoint stadium 1.

zelfbehandeling-rectus-femoris

Heeft u last van een STIJFHEID in het aangegeven gebied, dan zoekt u in het snaartje verder naar een latent triggerpoint

We onderscheiden twee stadia:

  • Stadium 2: u voelt u pijn op de plek waar u drukt.
  • Stadium 3: u voelt uitstraling richting de kuit en de hiel.

Heeft u PIJN in het aangegeven gebied, dan zoekt u verder naar een actief triggerpoint

Ook hier onderscheiden we 2 stadia:

  • Stadium 4: de druk levert een herkenbaar gevoel op in de kuit, hiel of hoger.
  • Stadium 5: u vindt meerdere triggerpoints die herkenbaar en (zeer) gevoelig zijn.

 

Zelfbehandeling

Behandel het triggerpoint volgens de richtlijn

  • houd een druk aan waarbij u gewoon kunt blijven ademen;
  • de eventuele pijn moet prettig zijn, anders drukt u te hard!
  • Maak gebruik van de bal om uw vinger(s) te sparen;
  • Maak een langzame strijking, van boven naar beneden;
  • Geef druk bij elke uitademing, laat de druk los bij inademing;
  • Beperk u behandeling tot 6 strijkingen per punt;
  • Behandel 1 tot 3 keer per dag.

In onderstaand filmpje kunt u nakijken hoe de behandeling uitgevoerd dient te worden. Ook wordt er uitgelegd hoe u na afloop kunt stretchen. Het is belangrijk om dit te doen.

 

Advies

  • Bij iets oppakken van de vloer, steunen met de hand op d eknie zodat de quadriceps worden ontlast
  • Bij opstaan uit de stoel de armleuningen gebruiken of bij de beweging met de handen steunen op de dijen
  • Vermijden van squats, diepe kniebuigen en hurken
  • Vermijden van een zithouding met de heup gebogen en de knie gestrekt
  • Vermijden van zitten met 1 knie onder de bil
  • Vermijden van op de knieen zitten
  • Wissel zit periodes af met lichte bewegingen en zelf-stretch
  • Correctie van overmatige pronatie in de voet

Komt u er niet helemaal uit of wilt u hulp bij deze spier, neemt u dan contact op middels het contactformulier.