10x Tips, tricks en gadgets/ apps/ tools voor jouw klachten

10x Tips, tricks en gadgets/ apps/ tools voor jouw klachten 695 381 Vitaz-Fit

In dit blog 10 tips, tricks en gadgets / apps / tools voor jouw klachten!

Voortaan lukt het je wél om van je klachten te herstellen en deze daarna te voorkomen. Met deze 10 laagdrempelige tips en gadgets/apps/tools om gezond te leven:

1. Drink voldoende water: 2 liter per dag

Want… Je lichaam bestaat voor 75% uit water. Je lichaam heeft dit water nodig bij álle functies en in álle cellen. Bij veel kwalen ligt vochttekort aan de basis. En omdat je dagelijks veel vocht kwijtraakt, is het van belang dat je voldoende water drinkt.

Trick: Glazen tellen

Drink elk dag 8 glazen water. Begin de dag met 1 glas water en laat de rest van de dag elk uur een alarm op je telefoon afgaan om water te drinken.

App: Drink-meet-app

In plaats van een alarm zetten, kun je een drinkapp installeren op je telefoon. Dan tel je makkelijk de verschillende hoeveelheden water mee: bijvoorbeeld halve liter flesjes water en kopjes (kruiden)thee.

2. Beweeg, ook als je pijn hebt

Want… Zonder beweging kom je nooit van je klacht af. Blijf daarom in beweging. Beweeg langzaam, zo goed als je kan. Sommige pijnklachten nemen zelfs direct af door de warmte die door beweging ontstaat.

Trick: Word soepeler

Wat is jouw probleemzone? Waar heb jij pijn? Zoek naar rustige, niet belastende oefeningen, juist voor die zone. Zoals rekoefeningen. Wandelen, yoga en zwemmen zijn goede, niet belastende sporten. Daarmee blijf je makkelijk en pijnloos in beweging als je klachten hebt.

Tool: Tennisbal

Behandel jouw pijnlijke plek voor je gaat bewegen (of erna) met een massagebal, stuiterbal, of tennisbal (is zachter en dus geschikt voor de meer hevige pijnklachten). Dat zorgt voor pijnverlichting, een betere plaatselijke doorbloeding en beter herstel.

3. Verbeter je houding

Want… Mensen lopen rechtop. Onze botten, spieren en pezen zitten daarom op een bepaalde manier in ons lichaam. Zit je ingezakt? Loop je voorover gebogen? Houd je je hoofd niet recht? Dan krijg je klachten, want voor die houdingen is je lichaam simpelweg niet gemaakt. In verkeerde houdingen wordt de belasting op het lichaam niet goed opgevangen en verdeeld. En op spieren en pezen komt een rek te staan die niet hoort óf ze raken verkort. Een goede houding met vooral veel afwisseling van houding is daarom heel belangrijk om geen klachten te krijgen.

Trick: Core-training

De grote truc om je houding te verbeteren, is door je core te trainen. Je billen, buik en onderrug. Eén oefening die al deze core-delen traint, is de plankoefening.

Gadget: Steuntje in de rug

Zittend beroep? Veel onderweg in de auto? Zorg dan voor een aantal micropauzes met veel beweging. Neem bijvoorbeeld een springtouw mee. Past in je achterzak en is heel effectief.

4. Slaap voldoende: 7-9 uur per nacht

Want… Tijdens je slaap komen je lichaam en brein tot rust. En dat is nodig om alle afvalstoffen in lichaam- en hersencellen op te ruimen. Daarna kunnen de cellen pas herstellen en ‘verbeteren’. Bovendien kun je uitgerust veel makkelijker bewegen en een goede houding aannemen. Slaap is superbelangrijk!

Trick: Breng ritme aan

Je lichaam houdt van ritme. Met een ritme kan het zichzelf goed voorbereiden op de nachtrust, waardoor je veel effectiever slaapt. Zorg daarom voor ritme: sta dagelijks rond dezelfde tijd op, ga rond dezelfde tijd naar bed en eet op dezelfde momenten. Help het slaaphormoon melatonine ook een handje en vermijd ’s avonds fel licht, suikers en cafeïne in je lichaam en stress.

Gadget: Slimme verlichting

Dim ’s avonds je telefoonscherm via de instellingen én alle (schemer)lampen in je huis met ‘slimme verlichting’.

5. Verveel je 15 minuten per dag

Want… Ook overdag heb je rust nodig. Zowel lichamelijk als geestelijk. Je lichaam kan zo op adem komen. En jij kan even herstellen van alle prikkels.

Trick: 15 minuten me-time

Gun je hoofd elke dag na je werk even 15 minuten rust. Ga in de tuin zitten of staar naar buiten. Of wandel een stuk zonder op je telefoon te kijken. Nietsdoen doet bewezen wonderen voor je hersenen en concentratievermogen. Je wordt er zelfs creatiever van.

App: meditatieapp

Download een meditatieapp. Daarmee voorkom je dat je gaat nadenken over van alles en nog wat. Zo krijgt je hoofd écht even rust.

6. Wees bewust in het gebruik van pijnstillers

Want… Veel pijn? Dan is een pijnstiller vaak heel goed om ervoor te zorgen dat je toch een beetje in beweging blijft en niet je lichaam ‘vastzet’. Maar grijp niet altijd naar een pijnstiller. Door regelmatig gebruik kan je lichaam tolerant worden. Je hebt daardoor steeds meer pijnstillers nodig om van je pijn af te komen. En als je stopt, kun je zelfs pijn krijgen als ontwenning! En bij langdurig gebruik, meer dan drie maanden, kan sommige medicatie hoofdpijn veroorzaken.

Trick: Even knuffelen

Het knuffelhormoon oxytocine heeft een ontspannende werking en het hormoon endorfine heeft een pijnstillende werking. Je lichaam maakt het zelf aan bij lichamelijk contact én als je openlijk praat met vrienden. Pijn? Knuffel even met je partner of je huisdier, dat helpt meteen! Single en geen huisdier? Bel een vriend(in) of familielid op of kijk naar aandoenlijke filmpjes van dieren of kinderen. Die zijn er genoeg! Vertrouwd en openlijk praten met een dierbare werkt ook.

Gadget: Hoofdmassagespin

Een zelfmassage met de hoofdmassagespin is makkelijk en je lichaam maakt door die prikkeling van je hoofdhuid meteen het hormoon oxytocine aan.

7. Laat je lijf checken

Want… Veel of vaak klachten? Laat je complete lijf eens checken. Als een specialist de bron opspoort, kan die de oorzaak van je klachten aanpakken. Dat maakt het toepassen van de rest van deze tips al veel makkelijker.

Trick: Houd een dagboek bij

Houd een klachtendagboek bij. Noteer zoveel als je kan:

wanneer je last hebt, waar je last hebt, hoe erg je last hebt op een schaal van 1 tot 10, wat je die dag gegeten hebt, hoe je de nacht ervoor geslapen hebt, hoeveel stress je die dag ervaart en wat je die dag allemaal gedaan hebt en gaat doen. Zo krijg je zelf inzicht in factoren die mogelijk tot jouw klachten leiden óf je klachten verergeren.

Tool: Triggerpointchecker

Doe thuis zelf een snelle lichaamscheck met deze triggerpointchecker. Je geeft aan waar in je lijf jij klachten ervaart, en ziet dan meteen in welke spieren mogelijk triggerpoints (spierknopen) zitten die jou de boosdoener zijn van je klacht. Zo kun je die punten masseren en de betrokken spieren rekken.

8. Word stressbestendiger

Want… Stress is desastreus voor je lichaam en geest! Door stresshormonen kan je lichaam namelijk veel moeilijker herstellen. Het kost je lichaam veel energie en de spanningen zorgen ook voor spierspanningen, waardoor klachten de kop op steken of erger worden.

Trick: Leer relativeren

Stress zit voor een groot deel in je hoofd. De ene persoon is superkalm in stressvolle situaties, terwijl de ander een complete mental melt down krijgt. De truc is daarom om meer te leren denken als die stressbestendige personen: ga bij emoties na wat je voelt en waarom je dat voelt. Probeer objectief naar de situatie te kijken, zodat je beter kan relativeren. En bedenk dán wat in je macht ligt om goed met de situatie om te gaan. Accepteer het overigens als je ergens geen invloed op hebt. Dan heeft het immers geen zin om erover te tobben!

App: Hartritme

Stress begint in je lichaam als emotie, waarbij stresshormonen als cortisol en adrenaline worden aangemaakt. Dát proces kun je tegenwerken door bewust rustig te ademhalen. Bijvoorbeeld met een hartslagapp. Je telefoon meet via de sensor je hartslag en brengt die in beeld. Bij stress is je hartslag lichtelijk tot heel erg verhoogd. Je hartritme is geen soepele golfbeweging. Door rustig diep in te ademen, je adem een paar tellen vast te houden en rustig uit te ademen, gedurende één tot vijf minuten, zul je zien dat je hartslag en hartritme ‘reageren’ op je ademhaling. Wat er gebeurt: je houdt je lichaam even voor de gek, waardoor het minder stresshormonen aanmaakt en jij minder last hebt van je stress, emoties en beter kan relativeren.

9. Verwen jezelf met gezond en lekker eten

Want… Van gezond eten ga je beter in je vel zitten. Dit komt doordat goede voedingsstoffen je lichaam helpen om gelukstofjes aan te maken. Ook zorgt gezond eten voor de nodige energie in je lijf. Zorg ervoor dat je ontspannen eet en rust na de maaltijd minimaal 15 minuten. Rest and digest heet dat. Daardoor beweeg je makkelijker én ben je beter bestand tegen (pijn)klachen.

Trick: Eet dopamineboosters

Maak het je lichaam makkelijk om dopamine aan te maken door voedsel met tyrosine en fenylalanine te eten. Dit zijn bijvoorbeeld bananen, avocado’s, tofu, zaden, noten, mager rood vlees, gevogelte en zeevruchten. Maak het je hersencellen ook makkelijk om dopamine te produceren door ze te helpen afvalstoffen te verwijderen die de productie belemmeren. Dit doe je door voeding met antioxidanten te nemen. Die zitten veel in bijvoorbeeld noten, paprika’s, bladgroenten, broccoli, bietjes, aardbeien en sinaasappels.

Tool: Kookgemak

Maak het jezelf lekker makkelijk om gezond, lekker en gevarieerd te koken. Verse groenten snijden kan je veel tijd kosten en je daarom ervan weerhouden écht te koken. Met een grote snijplank en goede messen is dit al wat makkelijker. Maar met een snijapparaat heb je al jouw groenten in een handomdraai klaar om in de pan te gooien.

10. Geef je lijf regelmatig een onderhoudsbeurt

Want… Soms heeft je lichaam een beetje hulp nodig om de basis weer goed te krijgen. Je bent bijvoorbeeld ziek geweest, hebt intensief gesport, hebt een drukke tijd achter de rug of je hebt een stressvolle gebeurtenis meegemaakt. Daar moet je lichaam van herstellen.

Trick: Reset je lijf

Gun je lijf een onderhoudsbeurt. Een (therapeutische) massage of bezoek aan een wellnesscentrum kunnen wonderen doen. Je lichaam wordt van buitenaf geprikkeld, waardoor het van binnen ook beter kan herstellen. Als een ander je masseert, voel je beter waar het probleem zit in je lijf en zo word je bewuster wat je zelf kan aanpakken.

Tool: Teiltje

Moet je gaan afwassen? Nee, joh! Na een lange dag mag je jezelf verwennen met een voetenbad. Warm water aan je voeten. Eventueel met magnesiumvlokken erin voor een magnesiumboost, die je lichaam nieuwe energie geeft en helpt ontspannen.

 

Kortom: zorg voor jezelf en je lijf!

Dan voorkom je dat er überhaupt problemen ontstaan in je lichaam. En áls er problemen ontstaan, herstel je makkelijker.

 

Met dank aan triggerpointcoach