De 5 stadia van triggerpoints

De 5 stadia van triggerpoints 150 150 Vitaz-Fit

In dit artikel beschrijven we de 5 stadia van Myofasciale triggerpoints. Dr. Travell gaat ervan uit dat er in “gezonde spieren” geen triggerpoints zitten. Toch is het hebben van triggerpoints heel normaal in ons Westerse bestaan. Van triggerpoints hoef je helemaal geen last te hebben. Toch blijken veel mensen, zonder het te weten, behoorlijk te worden belemmerd door deze spierknopen.

 

Hoe gezond zijn uw spieren eigenlijk?

U vindt een klein “strengetje” in de spier

Er ontwikkelt zich een strakke band in de spier, ook wel “taut band” genoemd. Deze voelt aan als een strengetje en wordt veroorzaakt door een groep spiervezels en het omliggende fascie.

Wat moet ik doen?

Een snaartje in je spier is zeker geen reden tot paniek. Zie het als een signaal van de spier die aangeeft dat je soms wat te veel of te weinig van de spier vraagt. We kunnen je adviseren gezond te eten, aanhoudende stress te voorkomen, verantwoord te bewegen en niet te lang achter elkaar te zitten.

 

Je ervaart stijfheid in delen van je lichaam   

Een latent triggerpoint stadium 2 geeft stijfheid en kan de mobiliteit van de spier beïnvloeden. Bij druk geeft het triggerpoint pijn op de plek zelf.

Wat moet ik doen?

Heb je een triggerpoint in stadium 2 gevonden, dan is dat zeker geen reden tot paniek. Je lichaam is waarschijnlijk wel minder soepel dan het zou kunnen zijn. We kunnen je adviseren gezond te eten, aanhoudende stress te voorkomen, wat vaker de fiets te nemen of een stuk te gaan wandelen.

 

Je ervaart algemene stijfheid in je lijf

Een latent triggerpoint stadium 3 geeft stijfheid en kan de mobiliteit van de spier beïnvloeden. Bij druk geeft het Triggerpoint pijn op de plek zelf en in (een deel van) het specifieke uitstralingsgebied.

Wat moet ik doen?

Heb je een Triggerpoint in stadium 3, dan is het verstandig preventieve maatregelen te gaan treffen. Je zou wellicht meer aandacht aan je lichaam mogen besteden, door bijvoorbeeld meer te variëren in activiteiten. Zorg dat je regelmatig even uit uw stoel komt om te variëren in houding. Neem meer tijd voor jezelf om te ontspannen.

 

Je ervaart regelmatig pijn

Een actief triggerpoint stadium 4 geeft spontaan pijn/last. Deze kan worden geprovoceerd door druk en is dan herkenbaar vanuit momenten in het dagelijkse leven, bijvoorbeeld tijdens  inspanning, na een dag computerwerk of juist bij het wakker worden.

Wat moet ik doen?

Heb je een Triggerpoint in stadium 4, dan is het verstandig maatregelen te gaan treffen. Je zou wel wat meer aandacht aan je lijf mogen besteden. We adviseren je eens langs te gaan bij een therapeut die je gericht advies kan geven. Mogelijk brengen een aantal behandelingen je weer uit de gevarenzone. Ook voor jou gelden de volgende adviezen:

  • varieer in activiteiten;
  • kom regelmatig uit de stoel;
  • neem meer tijd voor jezelf om te ontspannen.

 

Je hebt constante pijn die jouw leven beïnvloed

Een actief triggerpoint stadium 5 geeft constante/chronische pijn/last. Deze kan worden geprovoceerd door druk en is dan herkenbaar vanuit het dagelijkse leven.

Wat moet ik doen?

Je bent waarschijnlijk al minstens een keer bij je huisarts geweest. Wellicht ben je zelfs al eens doorverwezen naar een specialist en heeft deze een diagnose kunnen stellen.  Het is aannemelijk dat er meerdere triggerpoints betrokken zijn bij jouw pijnklachten. Deze pijnklachten kunnen worden veroorzaakt door het Myofasciaal Pijn Syndroom.

In dit stadium is het wellicht een idee eens een gespecialiseerde myofasciaal therapeut te bezoeken.

Bron: www.spierinzicht.nl

Owner: Bonne Eigenhuis